to Malmö and back.

5. srpna 2018 v 23:12 | R. |  x.
ano, správně, přežila jsem. přežila jsem cestu autem přes německo a dánsko až do malmö (ale stále jsem se nenaučila psát to o s dvěma tečkama nahoře, takže co se vzdělávání během tohohle výletu týče, nic moc...). a než to všechno zapomenu, ukážu vám fotky a tak. konečně něco zajímavýho taky jednou...

mám ráda fotky z auta. vždycky si hned vzpomenu na to všechno - bolavej zadek, sladkosti, hudbu a tak. ani nevím, kolik jsme v autě strávili hodin, ale jen první den to bylo osm, když jsme jeli z Brna do Hamburku, kde jsme byli první dvě noci. kokrétně ve městečku jménem Winsen.

a tam měli uprostřed náměstí tohle a taky neuvěřitelně vtipnou sochu vesničanů, co se perou o husu - tu bohužel jen tak samotnou vyfocenou nemám. taky tady měli milion různejch kaváren a my jsme si nejspíš zvládli vybrat tu nejhorší ze všech. když nic jinýho, byla to aspoň sranda a pak už člověku tu rozpustný kafe co si veze ani nepřijde tak hnusný.

Winsen je od Hamburku kousek a dojet se tam dá i vlakem - výhodou navíc je, že vlaky jsou podobně spolehlivý jako u nás, takže se budete cítit úplně jako doma. ale jsou dvoupatrový (a když jedete se mnou, musíte prostě sedět v druhým patře). kromě toho v Hamburku zrovna probíhal Iron Man, což je nějakej triatlon či co, a díky tomu se přes centrum skoro nedalo dostat.

Hamburk jako takovej je ale krásný město, pro mě nejspíš sympatičtější než Berlín, i když to možná částečně bylo tím, že díky tomu závodu se všechno shluklo do středu a všude jinde skoro nikdo nebyl.

za mě asi nejlepší místo potom byl park Planten un Blomen - jedná se v podstatě o botanickou zahradu, která je rozdělená do několika sekcí a najdete tam třeba růžovou zahradu, obrovskej skleník, spoustu super míst, kam si sednout nebo lehnout a pokud s sebou máte děti, je tam toho spousta i pro ně. navíc - a to se hodí hlavně nám chudejm studentům - neexistuje tam nic jako vstup.

jo a kromě toho tam taky mají obrovskou fontánu, která v noci dokonce svítí a hraje při tom klasická hudba. nemluvě o tom, jak je to insta friendly místo, protože obrovský kaktusy a krásný zdi.

z Hamburku jsme potom v pondělí ráno pokračovali do Kodaně a po cestě se stavili v malým městečku jménem Kolding. kromě hradu (zámku?) a moc pěknýho centra se tady dá projít kolem jezera. v Dánsku navíc - narozdíl od Německa a Švédska - mi přijde, že ať zalezete kamkoliv, i do té nejzapadlejší uličky, vždycky na vás čeká něco hezkýho. ať už je to zahrádka plná levandule nebo zeď pomalovaná kytkama.

do Kodaně jsme potom dorazili až večer, což nám ale nebránilo ještě prolízt centrum a dojít až k víle. taky to bylo naše první sdílený ubytování. v čem je ale Dánsko trochu na prd je veřejná doprava... než jsme přišli na to, jak si pořídit jízdenku, ujeli nám dva autobusy. výhodou je, že jakmile ji ale jednou máte, můžete jezdit čím chcete a kam chcete.

v den, kdy jsme byli v Kodani, tam bylo kolem třiceti stupňů. a asi bych sem jezdila radši, než do chorvatska... každopádně když chcete chodit po památkách a tak, je to celkem na prd. takže pokud se ocitnete v podobné situaci, doporučuju udělat to stejně jako my a Malou mořskou vílu si nechat až na konec a pak se tam vyplácnout u moře.

jinak jsme navštívili všechny tyhle populární místa, jako je Nyhavn, Church of Our Savior, Christiania a tak dál. christiania jako taková mě třeba osobně zas tak neoslovila, vzhledem k tomu, kolik tam bylo lidí a tomu, že velkou část zabírali obchůdky s věcma na hulení, což mi přišlo až absurdní. no a taky jsem byla v tří patrovým Tigeru.

ještě ten večer jsme přes Oresund pokračovali do Malmö. paradoxně hned první večer jsme byli tak utahaní, že jsme šli hned spát a druhej den jsme navštívili Lund (na fotce), takže z Malmö jsme první dva dny neviděli skoro nic.

pokud bych měla říct, který z měst se mí líbilo nejmíň, pak by to ale bylo právě Malmö. z nějakýho důvodu jsem si připadala jako kdybych se tak trochu vrátila do Brna. nedýchá tady na vás sice komunismus, jak u nás, ale stejně je tady všechno jakýmsi způsobem starý a trochu zašedlý, pokud vylezete jen kousek z centra.

moje 100% nejlepší vzpomínka na Malmö je určitě z tohohle místa, kde je dokonalá vyhlídla na Oresund. a taky mě tady teda štípla včela. a taky jsme na tohle místo chtěli jet večer na pláž na kole, který nám půjčil náš hostitel - a byl to obří průser. sotva jsme vyjeli, moje kolo totiž přestalo šlapat. prostě jsem nemohla jet dopředu. takže potom, co jsme se vrátili a já si vzala druhý kolo, jsme konečně vyrazili na onu pláž. celkem odvážnej krok, musím říct, vzhledem k tomu, že kamarádčino kolo zase neumělo brzdit a bylo to 15 kilometrů. a nedojeli jsme. mýmu druhýmu kolu se totiž v půlce cesty úplně vyfouklo kolo. druhej den ráno jsme tam jeli autem.

co se ubytování týče, v Malmö jsme bydleli přímo uprostřed muslimské čtvrti, kde kromě nás snad ani nebyla jiná ženská bez burky, než my. sama jsem z toho při příjezdu byla lehce nervózní, protože jsem si nebyla jistá, jaká přijde reakce na naše kraťasy a tílka, ale jak se ukázalo, nebyl to naprosto žádnej problém a za celý tři dny, co jsme tady bydleli, jsem nepostřehla jedinou poznámku, narážku nebo cokoliv podobnýho. náš hostitel byl jen o něco málo starší než my a jeho rodiče bydleli hned přes chodbu v bytě a přes plot zahrádky nám podávali ostružiny a pozděj dokonce i klíče, když jsme se rozdělili a museli na sebe čekat. a nejlepší věc na tom všem? měl dvě kočičky. zrzavý.

v pátek jsme potom vyjeli už v pět ráno a po cestě se stavili v dánském Hillerodu - tam mají tenhle nádhernej zámek, kolem kterýho je obrovskej park, spousta jezírek a potůčků, krásnejch staveb a tak. k tomu všemu byl navíc východ slunce a nikde ani noha, takže jako zakončení to bylo naprosto skvělý.

původně jsme měli přejet jen do Berlína a tam ještě jednu noc přespat a trochu to tam taky projít, ale už když jsme byli v Hamburku, tak nám tohle ubytování padlo a nakonec jsme se rozhodli, že cestu zkusíme zvládnout v tahu, vzhledem k tomu, jak těžký bylo najít cenově přijatelný a solidní ubytování takhle na poslední chvíli. všechny předchozí jsme měli přes airbnb, to jsem zapomněla zmínit. osobně jsem byla docela ráda, protože za ten týden jsme toho nachodili tolik, že představa dalšího chození po městě mě už vůbec nelákala (vzhledem k tomu, že v Berlíně jsem byla celkem nedávno na celej týden). a moje peněženka to taky uvítala.

takže tolik k mýmu prvnímu "road tripu" a zároveň první návštěvě jak Dánska, tak Švédska. pokud bych to měla nějak zhodnotit, Kodaň bych si klidně dala znovu, Malmö mě naopak moc nechytlo a podruhé už sem asi potřebu jet nemám. příště bych chtěla jet ještě víc na sever, tak snad jednou...

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.